Vakantieleed: vertraging van je vlucht

De vakantieperiode komt er weer aan. Veel mensen zullen met het vliegtuig op weg gaan naar een zonnige bestemming. Het laatste waar je op zit te wachten is vertraging van je vlucht. Maar helaas komt het wel eens voor dat je een flinke tijd op de luchthaven moet doorbrengen voordat je vlucht alsnog kan vertrekken. Wat kun je dan doen?

Een echtpaar dat met veel pech te maken kreeg tijden hun reis, koos er voor dit te melden op hun reisverzekering. Het echtpaar was op weg terug naar Amsterdam, maar er moest een overstap worden gemaakt in Halifax en Toronto. Er was sprake van een vertraging op de vlucht tussen Halifax en Toronto als gevolg van onweers- en regenbuien. Ook blijkt er een koffer vermist. Door deze vertraging is de gate voor de vlucht Toronto-Amsterdam al gesloten als ze daar aan komen. Het echtpaar gaat op zoek naar een oplossing en boekt zelf nieuwe tickets. De extra reiskosten bedragen € 3.700. Bij thuiskomst claimt het echtpaar deze extra reiskosten op de reisverzekering. De reisverzekering wijst deze claim af en stelt zich op standpunt dat volgens de polisvoorwaarden alleen ‘onzekere voorvallen’ of kosten door ‘onvoorziene buitengewone omstandigheden’ zijn verzekerd, en dat het missen van een vlucht geen onzeker voorval is. Het echtpaar legt zich hierbij niet neer en legt de zaak voor aan het Kifid.

Het Kifid oordeelt dat er in deze situatie geen sprake is van een onzeker voorval (klik hier voor uitspraak). Het echtpaar heeft zelf gekozen voor een krap vluchtschema. Ook oordeelt het Kifid dat er geen sprake is van een buitengewone onvoorziene omstandigheid. Een vertraging van 103 minuten en een vermiste koffer zijn vervelend, maar niet bijzonder.

Helaas vist het echtpaar dus achter het net en hoeft de reisverzekering deze kosten niet te dekken.

Wat kun je nog meer doen om  compensatie te krijgen indien en sprake is van een vertraging van de vlucht? Mogelijk biedt Verordening 261/2004 de grondslag voor een compensatie. In deze Europese verordening is geregeld dat de luchtvaartmaatschappij een compensatie moet betalen aan reizigers voor het geleden tijdverlies indien ze later aankomen op de plaats van bestemming door een vertraging. Er zijn een aantal vereisten waar aan moet worden voldaan. Ten eerste moet het gaan om een vlucht die start vanuit een EU-land of een vlucht van buiten de EU naar een land binnen de EU met een Europese vliegtuigmaatschappij. Ook moet er sprake zijn van een vlucht die met meer dan drie uur vertraging aan komt op de eindbestemming

Biedt de verordening dan altijd uitkomst? Helaas niet. Er is geen recht op compensatie wanneer er sprake is van een buitengewone omstandigheid. Bij een buitengewone omstandigheid kan de vliegtuigmaatschappij aantonen dat zij niet verantwoordelijk is voor de vluchtvertraging. Hierbij kan worden gedacht aan slechte weersomstandigheden, stakingen van de luchtverkeersleiding en terrorisme.

Contactgegevens

Heeft u een vraag over de dekking op uw reisverzekering dan kunt u ons bereiken op telefoonnummer 073-6900888, of stuur ons een facebookbericht of een e-mail naar info@jba.nl.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *