De Inspectie voor de Gezondheidszorg heeft cijfers gepubliceerd waaruit naar voren komt dat het aantal meldingen van incidenten door ziekenhuizen in 2016 veel hoger ligt dan in 2015. De Inspectie verwacht voor het hele jaar 2016 1.500 meldingen zo volgt uit dit artikel.

Wanneer er iets fout gaat in het ziekenhuis, bij huisarts of bij de therapeut dan zijn de gevolgen vaak groot. De discussies over de vraag of het nu een fout is gemaakt of dat er een complicatie is opgetreden is vaak niet minder groot.

Als er een fout is gemaakt en er is dus verwijtbaar gehandeld dan heeft een patiënt recht op vergoeding van de schade die door de fout is geleden (en wordt geleden). Is er een complicatie, dan in principe niet. Dat kan nu eenmaal gebeuren en er is dan geen verwijt te maken.

Dat wil niet zeggen dat met alle complicaties er geen recht op schadevergoeding kan bestaan. Want een arts dient zijn patiënt ook vooraf goed te informeren over de mogelijke complicaties. Een patiënt moet weten waar hij aan begint als hij een behandeling (of met een medicijn) start. Dat noemen we de informed-consent.

Bent u als patiënt niet goed geïnformeerd over de mogelijke complicaties en had u hier wel over ingelicht moeten worden dan kunt u recht op schadevergoeding hebben wanneer u bij juiste informatieverstrekking de behandeling niet had laten uitvoeren.Hierbij spelen veel factoren een rol, waaronder:

  • Hoe groot is de kans op een complicaties?
  • Hoe ernstig kunnen de gevolgen van een complicaties zijn?
  • Hoe groot was de noodzaak tot deze behandeling?
  • Waren er alternatieve behandelingen mogelijk?

Het niet goed informeren van de patiënt is dus een fout van de arts an sich.

Als de discussie over fout of complicatie is beslecht dan volgt bij fouten vaak direct de volgende discussie namelijk de vraag hoe het de patiënt/het slachtoffer zou zijn vergaan indien de fout niet zou zijn gemaakt. Immers is het slachtoffer vaak niet kerngezond op het moment dat de behandeling werd gestart. Dat maakt de vraag wat de gevolgen zijn van de fout ingewikkeld. Daarmee is ook het schade begroten en vergoed krijgen ingewikkeld.

Wij kennen de juridische aspecten van medische fout zaken. Voor de medische kant van de zaak maken wij gebruik van een medisch adviseur.

Eerst wordt het medische dossier opgevraagd van onze cliënt.

Vervolgens wordt er een medisch haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd door onze medisch adviseur.

Wanneer er sprake is van een fout wordt vervolgens het ziekenhuis of de arts aansprakelijk gesteld.

Het ziekenhuis of de arts stuurt de aansprakelijkstelling naar zijn aansprakelijkheidsverzekeraar en de medisch adviseur van deze verzekeraar bekijkt de zaak. De aansprakelijkheidsverzekeraar komt dan terug met een reactie.

Afhankelijk van de reactie van de aansprakelijkheidsverzekeraar zijn nu vele stappen mogelijk.

Bij ontkenning van aansprakelijkheid kunnen discussie ontstaan die uitmonden in (gezamenlijke) expertises of juridische procedures bij de rechtbank. Bij erkenning van aansprakelijkheid kan de schade worden geregeld of kunnen hele discussies over causaal verband en schade ontstaan.

Contact

Medische fout zaken zijn complexe zaken. Jeroen Bosch Advocaten weet goed weg met deze zaak. Wilt u uw zaak juridisch laten beoordelen? Neem dan contact op met Floor Straathof of Annet Wijsman.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *