Nieuwe regelgeving voor e-steps: waar moet u op letten?

Hoog risico

Elektrische steps (e-steps) zijn in korte tijd erg populair geworden. Daardoor groeide helaas ook het aantal ongelukken met alle nadelige gevolgen van dien. Kennisinstituten waarschuwen dat het ongevalsrisico per afgelegde kilometer van e-steps ongeveer vierenhalf keer hoger ligt dan dat van de fiets en met relatief zwaarder letsel tot gevolg. Dit soort cijfers maakte mede de roep om duidelijke regels en verzekeringsverplichtingen groter.

Per juli 2025 is de regelgeving voor e-steps veranderd. In dit artikel wordt daarom ingegaan op de gevolgen hiervan en welke aandachtspunten in acht moeten worden genomen.

Gewijzigde regelgeving

In de eerste plaats is het van belang om onderscheid te maken tussen twee typen e-steps, namelijk die met en zonder stepondersteuning. De steps met ondersteuning mag je al gebruiken en worden op dezelfde manier behandeld als elektrische fietsen. Echter, de e-steps die volledig zelf rijden worden gezien als bijzondere bromfietsen. De wetswijziging heeft betrekking op deze laatste categorie.

Voor de wetswijziging waren de meeste e-steps zonder stepondersteuning niet toegestaan op de openbare weg in Nederland. De steps hadden namelijk geen type-goedkeuring van het RDW. Daardoor werden ze veelal als illegaal beschouwd en vaak niet geregistreerd of verzekerd. Dat is geen wenselijke situatie en daarom heeft de wetgever dit aan banden willen leggen door de regelgeving voor het gebruik van deze steps aan te passen.

Met de nieuwe regelgeving geldt er een kentekenplicht voor de e-steps zonder ondersteuning. Daarnaast is er een RDW-goedkeuring gekomen voor een beperkt aantal e-steps van bepaalde fabrikanten. Dat zijn kennelijk op dit moment de enige modellen die veilig genoeg worden geacht. De step mag niet harder dan 25 km/u en moet op het brommer/fietspad – en dus niet op de stoep – worden bereden. De minimumleeftijd is zestien jaar, maar er geldt geen helmplicht. Tot slot moet de step verzekerd zijn.

Verzekering

De laatste eis is van groot belang voor de afwikkeling van schade na ongevallen. Meer specifiek wordt voorgeschreven dat de e-step zonder ondersteuning WA-verzekerd moet zijn. Daarvan moet een bewijssticker op de step worden geplakt.

Andere verzekeringsvormen beiden bovendien waarschijnlijk geen soelaas. Aansprakelijkheidsverzekeringen bieden meestal geen dekking op het moment dat schade wordt veroorzaakt met een voertuig waarvoor een WA-verzekeringsplicht geldt. Gebruikers die vertrouwen op hun AVP lopen dus het risico dat bij een e-stepongeval geen dekking wordt verleend.

Voor het verzekeren van de persoonlijke schade als bestuurder bij een twee- of eenzijdig ongeval kan een SVI-verzekering mogelijk uitkomst bieden. Vooralsnog worden die echter voornamelijk verstrekt voor in- of opzittenden van traditionele auto’s of motors en dus niet voor kleine elektrische voertuigen zoals de e-step. Wellicht dat dit in de toekomst nog zal veranderen, maar momenteel zal dit in de meeste gevallen niet mogelijk zijn.

Tot slot is er nog de verkeersdeelnemersverzekering. Hoewel het aanbod hiervan beperkt is, lijkt dit momenteel de enige mogelijkheid om persoonlijke schade als bestuurder van een e-step te verzekeren. Dit kan dus een wenselijke aanvulling op de WA-verzekering vormen.

Conclusie

Kortom, iemand die met een e-step zonder stepondersteuning de weg op wil zal goed moeten controleren of het type step is goedgekeurd door het RDW en dat de step deugdelijk onder de WAM is verzekerd. Vertrouw niet zomaar op een algemene aansprakelijkheidsverzekering. Daarnaast is het raadzaam om ook aanvullende verzekeringsopties voor de eigen schade als bestuurder te overwegen.

Heeft u vragen na een ongeval met een e-step of twijfelt u of een verzekeraar dekking verleent? Neem gerust contact op met ons kantoor voor een eerste beoordeling van uw zaak en advies over het verhalen van uw schade. Aarzel niet om ons te mailen: info@jba.nl.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *