Afwikkeling aanvraag Regeling Volledige Schadevergoeding voor veteranen met PTSS voldoet niet aan verwachtingen
Ongeveer 5% van de Nederlandse veteranen ontwikkelt een posttraumatische stressstoornis, kortweg PTSS, als gevolg van de diensttijd. Indien aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan, waaronder de toekenning van een militair invaliditeitspensioen (MIP), kan een veteraan een beroep doen op de Regeling Volledige Schadevergoeding (RVS). De schade die de veteraan als gevolg van de PTSS lijdt, wordt op grond van deze regeling vergoed door de Staat.
Zowel de Veteranenombudsman als de Algemene Rekenkamer hebben onderzoek gedaan naar het beloop van deze letselschadeprocedures. In februari 2025 hebben zij gezamenlijk een rapport gepubliceerd over de RVS. Uit het rapport volgt dat de letselschadeprocedures niet voldoen aan de verwachtingen van de veteranen. Zo duurt de afhandeling van een RVS-aanvraag nog steeds te lang. De minister van Defensie streeft ernaar een aanvraag binnen twee jaar af te ronden, maar dit wordt nog niet gerealiseerd. Daarnaast wordt het aanvraagproces door veteranen als ingewikkeld en stressvol ervaren.
Naar aanleiding van de conclusies uit het rapport is het Ministerie van Defensie gaan onderzoeken op welke wijze zij beter kunnen voldoen aan de verwachtingen van veteranen met betrekking tot de afwikkeling van een RVS-aanvraag. Recent heeft de afdeling Juridische Dienstverlening van het Ministerie van Defensie een werksessie georganiseerd, waarin zij hun onderzoeksbevindingen hebben voorgelegd aan belangenbehartigers van veteranen. Namens ons kantoor was Paulien Gossens aanwezig bij deze werksessie.
Het voornaamste speerpunt van het Ministerie van Defensie is transparantie. Dit willen zij onder andere bereiken door de veteraan ook vanuit hun zijde voor te lichten over de diverse stappen die genomen moeten worden binnen de afwikkeling van een RVS-aanvraag, aan het begin van de zaak, maar ook gedurende de looptijd van het dossier. Het is zaak daarin een goede balans te vinden tussen de hoeveelheid informatie die wordt verstrekt en de behoefte/capaciteit van de veteraan om deze informatie te ontvangen. Veteranen hebben immers aangegeven juist ook veel stress te kunnen ervaren van lange brieven en grote hoeveelheden informatie in één keer. Tevens zet het Ministerie van Defensie extra personeel in voor de afdeling Juridische Dienstverlening, die de RVS-aanvragen behandelt.
Het Ministerie van Defensie gaat aan de slag met de bevindingen van de werksessie en hoopt op korte termijn met een concreet plan te komen om de afwikkeling van een RVS-aanvraag verder te verbeteren.
Bent u benieuwd of u in aanmerking komt voor een beroep op de Regeling Volledige Schadevergoeding? Neem dan gerust contact met ons op. U kunt ons bereiken op telefoonnummer 073-6900888 of via info@jba.nl.
