Het bericht verscheen in het nieuws (klik hier voor het bericht) dat een zwaan een ongeluk had veroorzaakt op de A2. Het is niet de eerste keer dat een dier een ongeluk veroorzaakt. Veelvuldig ontstaan er ongevallen, doordat een viervoeter de weg op schiet of een familie eenden de weg wil oversteken. De vraag die bij ons naar boven komt is hoe dat de aansprakelijkheid dan wordt vastgesteld voor de aanrijding die is ontstaan.

Overstekende eenden

Zo ook in de zaak waar het Gerechtshof Amsterdam in 2006 uitspraak in deed (klik hier voor de uitspraak).

De situatie was als volgt: ‘s ochtends rijden twee bestuurder over een provinciale weg. Het was droog en helder weer en niet druk op de weg. Bestuurder A remt voor een op de weg lopende eend. Bestuurder B die daar achter rijdt, botst achter op het voertuig van A. Bestuurder B geeft op het aanrijdingsformulier aan dat hij zelf aansprakelijk is omdat hij vermoedelijk onvoldoende afstand heeft gehouden en daardoor niet tijdig tot stilstand kon komen.  Hij voegt daar aan toe dat hij niet had verwacht dat zijn voorganger zo plotseling zou remmen aangezien de weg vrij was.

Hoe zit het dan met de aansprakelijkheid? In een eerder artikel zetten we reeds uiteen dat het uitgangspunt is dat degene die achterop rijdt, aansprakelijk is. Dat is echter niet altijd zo. Een aantal zaken spelen een rol bij de beantwoording van de vraag naar de aansprakelijkheid. Daar werd in de zaak van de overstekende eenden ook naar gekeken. Je mag niet plotseling hard remmen zonder verkeersnoodzaak.  Je mag als bestuurder wel remmen voor een overstekende eend maar daarbij moet je wel rekening houden de andere weggebruikers en dus met het feit dat er mogelijk iemand achter je rijdt.   Als achterliggende bestuurder moet je zoveel afstand tot het voorliggende voertuig houden, dat je in staat bent je voertuig tot stilstand te brengen zonder je voorligger te raken, ook in een geval waarin er voor een eend wordt geremd. Dit is geregeld in art. 19 RVV 1990.

Bestuurder B zelf meent dat hij onvoldoende afstand heeft gehouden. Hiermee wordt bestuurder B aansprakelijk geacht voor het ontstaan van de aanrijding. Tijdens de procedure stelt de verzekeraar van bestuurder B nog dat bestuurder A kort voor de botsing zeer plotseling en onnodig hard heeft geremd. Hier gaat de rechter niet in mee. Bestuurder A heeft namelijk eerder al aangegeven dat hij zijn snelheid eerst heeft laten teruglopen tot 50 km/uur en pas daarna is gaan remmen. Hiermee heeft hij rekening gehouden met andere weggebruikers. Wanneer is het anders wel geoorloofd plotseling hard op de rem te trappen?

Een kat op de weg

In een andere zaak ging het over een ongeval door een overstekende kat. Mag je hiervoor wel plotseling hard voor op de rem trappen, of dien je ook hier rekening te houden met het feit dat er mensen achter je rijden? Het laatste is waar. De rechtbank Utrecht stelde al in 1996 (ECLI:NL:RBUTR:1996:ZF0170) vast dat niet in het algemeen kan worden aangenomen dat een overstekende kat een verkeersnoodzaak vormt om te remmen. Indien je dit toch doet, handel je onzorgvuldig en onvoorzichtig weef had moeten weten dat er een auto achter hem reed.

Een groep ganzen?

En hoe zit het bij een groep ganzen? Hoe valt dan de afweging uit tussen enerzijds het feit dat je niet mag remmen zonder verkeersnoodzaak zonder daarbij rekening te houden met andere weggebruikers, en anderzijds het feit dat je voldoende afstand moet houden om je voertuig tot stilstand te brengen, ook al er voor je plotseling wordt geremd? In een zaak waar er bij verlaten bebouwde kom wordt geremd voor onverwacht neergestreken ganzen kwam vast te staan dat dit is een verkeersnoodzaak was. De achterop botsende achterligger was wegens onvoldoende afstand of onvoldoende regeling der snelheid geheel aansprakelijk voor schade voorligger (zie de uitspraak, Kantonrechter Alkmaar van 09‑03‑1983, ECLI:NL:KTGALK:1983:AJ4961)

Contact

Bent u het slachtoffer geworden van een ongeval , hebt u een vraag over dit onderwerp of bent u benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen, bel dan met 073-6900888, stuur een facebookbericht, of stuur e-mail naar info@jba.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *